Chiaroscuro | Marco Krauwinkel | 2 november t/m 29 december 2019

Saturday, November 02, 2019

’Het licht is wat ik schilder, zonder licht zijn er geen vormen waarneembaar’

Portretschilder Marco Krauwinkel (1980, Dordrecht) studeerde aan de Pedagogisch Technische Hogeschool en heeft jaren als docent gewerkt. Zijn fascinatie voor het schilderen van portretten is ontstaan in 2014 tijdens een bezoek aan het Rijksmuseum Amsterdam. Zoals hij zelf zegt: ‘ Ik werd gegrepen door de illusie van een levend mens dat weergegeven is op doek.’ Hij is autodidact en laat zich inspireren door de ‘oude meesters’ uit de 17e eeuw. Zijn werk kenmerkt zich door het sterke licht-donker contrast en het zachte sfumato effect in zijn portretten. 


Hij schildert zijn werk in olieverf met sobere kleuren en beperkt palet volgens de traditionele 17e -eeuwse schildertechniek. Beginnend met een imprimatur zet hij vervolgens zijn portretten in grisaille op het doek, als laatste gaan er kleurlagen overheen en past hij glaceertechnieken toe.

Excentrieke einzelgänger | Arie Wols | 4 januari t/m 28 februari 2020

Friday, January 03, 2020

Uit de catalogus van Arie Wols “Excentrieke einzelgänger”
“Creativiteit is als water, het is altijd in beweging”, is een citaat dat ik tegen kom in een oude notitie. Is het een uitspraak van Wols? (1945-1998) Die aldoor in beweging is en scheppend en schilderderd het ene werk na het andere maakt. Met grote variëteit. Met zelfspot soms, ijdelheid ook. Met een ideeënrijkdom die tot fraaie, maar bizarre landschappen leidt. (Citaat Gertjan Kleinpaste)

Wat is de achterliggende reden van de enorme hoeveelheid zelfportretten, was hij zo ijdel, kwam hij tot zelfonderzoek, zocht hij zelfbevestiging? (Citaat Marianne Gravendeel)

Spiegelingen | Hetty Ansing | 29 februari t/m 26 april 2020

Tuesday, January 28, 2020

Onder deze intrigerende titel neemt Hetty Ansing de kijker mee naar haar boeiende composities en hun soms fragiele reflectie. Onderwerpen die ons vaak vertrouwd voorkomen stelt zij in een nieuw licht waardoor deze een grotere zeggingskracht krijgen. Haar heldere schilderstijl kenmerkt zich door een hedendaagse setting met een licht klassieke toets. Daarbij speelt het zonlicht dat de onderwerpen streelt de hoofdrol in haar schilderingen.

Het stilleven kent een lange traditie en is wereldwijd altijd zeer geliefd gebleven. Hetty Ansing laat u graag kennismaken met de verstilde en boeiende wereld van haar intieme stillevens, uitgevoerd in acryl. De benadering van haar onderwerpen en de uitvoering maken dat haar schilderijen toepasbaar zijn in een verscheidenheid aan interieurs. De liefde en passie voor het onderwerp en de wijze waarop zij de balans weet te treffen maken elk schilderij tot een unieke beleving met een tijdloze uitstraling.

Over het proces zelf merkt zij op: ‘Ik vind het werkelijk heerlijk om mijn onderwerpen zodanig te arrangeren en in kleur en toon op elkaar af te stemmen waardoor er een mooie en evenwichtige compositie ontstaat’.

Heldens about the Human Condition | Wim Heldens | 29 februari t/m 26 april

Friday, February 28, 2020

The work of Wim Heldens occupies an individual place in the contemporary art scene of the Netherlands. Understanding that the re-emergence of realist art as a counter movement to modernism was opening-up new perspectives, and realising that his main interest was the human condition and life as it unfolded around him, he quickly discovered that his talents could best develop in the portrait genre and the context of ordinary life, thereby picking-up an old Dutch tradition. But although much of his technique is traditional, the imagery is contemporary, and it is in this combination of the ‘old’ and the ‘new’ that Heldens found his originality.

John Borstlap

Storytellers | Roos van der Vliet | 2 mei t/m 28 juni 2020

Friday, May 01, 2020

Roos van der Vliet (1985, Dordrecht) studeerde in 2009 af aan ArtEZ hogeschool voor de kunsten Arnhem richting Fine Art, en is sindsdien werkzaam als beeldend kunstenaar. 
 
Ze is voornamelijk bekend geworden met haar portretten waarbij gezichten zijn gewikkeld in haar, en slechts de ogen vrij worden gelaten. Haar schilderstijl laat zich het beste omschrijven als hyperrealistisch, al is dat voor haar eerder een middel dan het doel. Naar eigen zeggen is het belangrijkste thema in haar werk de contradictie tussen het verlangen om gezien te worden door de wereld en de drang om ons er juist aan te willen onttrekken. De overweldiging van het leven zelf en de immense wereld met al haar bewoners waar wij zonder handleiding op worden gezet vormt de rode draad in al haar werk. Door zo dicht op de huid van haar onderwerp te zitten en de realiteit te reproduceren, lijkt ze op dit alles meer te krijgen.

In the Silence | Ewa Cwikla | 4 juli t/m 30 augustus 2020

Friday, July 03, 2020

NOSTALGISCH LICHT

Een van de typische stijlkenmerken van Ewa’s werk, is het nostalgische, bijna Rembrandtiaanse licht. Ewa is steeds op zoek naar deze nostalgie omdat — zoals ze zelf zegt — 'deze nostalgische sfeer mij een bepaalde mate van rust geeft in deze steeds sneller en hectischer wordende wereld. Ik hoop dat dit hetzelfde effect
heeft op degene die naar mijn beelden kijkt’. Vandaag de dag is ook de nabewerking van een beeld een belangrijk onderdeel van 'de eigen signatuur'. Dit is er de reden van dat Ewa haar eigen filters ontwikkelt in Photoshop. In de constante drang zichzelf te ontwikkelen — zonder daarbij verstrikt te raken in een strikt afgebakende stijl — zet Ewa haar ziel en zintuigen open om te worden geinspireerd. Een oude film of schilderij... het kan zomaar lichtjes doen gaan branden die dan vertaald worden naar een beeld met Ewa signatuur.

Ewa Cwikla | 2019
 

Silent Beauty | Meg den Hartog | 5 september t/m 1 november 2020

Friday, September 04, 2020

Meg heeft als kind al leren tekenen van haar ouders en is dat haar hele leven blijven doen. Ze heeft veel beroepen uitgeoefend die niets met tekenen of schilderen te maken hebben: ze is onder andere projectmanager en change manager in de IT-sector geweest, is klassiek homeopaat, astrologe, therapeut in Psycho-Neuro-Immunologie, en uiteindelijk is zij beeldend kunstenaar geworden. De psychologie van de mens loopt als een rode draad door alles heen. Mede daardoor kan zij pakkende portretten schilderen. Zij is gefascineerd en geïnspireerd door simpele voorwerpen, mooie stoffen, mensen en dieren. Ze kijkt intensief naar de onderwerpen die ze schildert en wil rust en verstilling weergeven. Haar kleurenpalet is vrij sober, behalve bij de vlinders die ze schildert. Daarnaast werkt ze graag met puur bladgoud. Zij schildert daar mee en op: een jurk van bladgoud op een donkere ondergrond, waarbij het goud de lichte delen weergeeft en de schaduwen op het goud worden geschilderd en dierenportretten op bladgoud. Daarnaast gebruikt zij edelstenen, zoals diamantpoeder en het zuivere pigment van lapis lazuli, waarmee zij haar verf maakt.

Puzzle of my Heart | Mart de Brouwer | 8 november 2020 t/m 3 januari 2021

Saturday, November 07, 2020

Mart de Brouwer (1955) is zowel nationaal als internationaal veel in beeld en is vooral bekend om zijn bijzondere en vernieuwende muurobjecten. Deze wandobjecten behandelt hij via een geheel eigen ontwikkeld procédé. Zo werkt hij met hout dat hij een verweerd uiterlijk geeft en vervolgens behandelt hij het met wederom zelfontwikkelde verftechnieken. De kunstwerken van Mart variëren van hout in zijn puurste vorm, met uitgebrande voorstelling, tot ingelegde, gepuzzelde objecten waarin hij kleur toepast met zelfgemaakte verf.

Trut(h) | Wilma Geerts | 10 januari t/m 28 februari 2021

Friday, January 03, 2020

Geef me je hand
Vertel me je verhaal
Dan neem ik je mee
Naar het schilderij van jou!

Captured Moments | Peter Jochems | 6 maart t/m 25 april 2021

Friday, March 05, 2021

In mijn werk schilder ik mensen in een hedendaagse omgeving. Vanwege mijn grote interesse in oude kunst heb ik in mijn achterhoofd vaak kunstwerken uit het verleden. In een werk kan een zachte echo van de Mona Lisa, het meisje met de parel, of de Egyptische buste van Nefertete zitten. Uiteindelijk wil ik dat de werkstukken op een prettige manier gedateerd raken, zodat iemand in 2050 kan zien en aanvoelen hoe het leven, of het levensgevoel van 2019 of 2020 was, als deze tijd al lang weer vervlogen is.

Universal Painting Project 360˚ VR Dordrecht | Enrique Collar | 6 november (2021) t/m 2 januari (2022)

Friday, November 05, 2021

Paintings in large formats based on spherical photographs.

Universal is a multiple and sensory vision of the world through the emotions of painting, of the gesture, the stain, the colour, the error, the diverse underlayers and textures hidden beneath the last layer of oil paint. Details are treated with the precision of the Flemish masters, as well as with the modern and contemporary perception of painting.

Stilleven | Jan Teunissen | 31 augustus t/m 27 oktober 2019

Friday, August 30, 2019

Jan Teunissen is in belangrijke mate autodidact en zijn werk, stilleven-schilderijen in olieverf op paneel, kenmerkt zich door een hoog realiteitsgehalte en veelal enigszins mystieke, clair-obscurachtige sfeer. Stillevens met afbeeldingen van gebruiksvoorwerpen en etenswaar zoals brood en fruit.  Zo levensecht, en in principe ook niet groter dan in het echt, zijn de voorstellingen van deze schilder dat ze opmerkingen en waarderingen oproepen zoals:  “zo echt dat je er zo in zou happen”, “je kunt haast ruiken om welk fruit het gaat” of “er kan elk moment een worm uit die peren kruipen”.

 

De werken van Jan Teunissen; naast stillevens ook, bloemen, portretten en overig, genieten meer en meer aandacht en aftrek zowel nationaal als internationaal, te noemen zijn o.a.: Nieuw-Zeeland, Rusland, Qatar, India, Frankrijk, Italië, Hongkong en Taiwan.

No Fairy Tale | Enrique Collar | 6 juli t/m 25 augustus 2019

Monday, August 05, 2019

In deze recente werken schildert Collar voor het eerst een boslandschap en voert de kijker mee naar een fascinerende lichtplek. In Revanche staan twee meisjes in ‘schijnwerperlicht’ binnen een omringende groenheid, die met grote precisie is geschilderd. Het is de plek waar de actie is en waar je met je blik wordt ingetrokken. Dit zorgt voor een gevoel van suspense. 
De twee schilderijen appelleren aan zijn eerdere werken met jonge mensen en zijn dochters als onderwerp. Toch is er iets drastisch veranderd. De ruimtelijkheid met een bos en een keur aan groen blad als achtergrond, is mee gaan doen. Collar geeft met dit bospodium de beschouwer direct toegang tot een sprookjesachtige verbeelding. Revanche is daarnaast ook verbonden met een actueel nieuwsbericht, namelijk dat de wolf naar Nederland komt. Naar aanleiding van deze actualiteit kwam hij tot het sprookje van Roodkapje. Hij plaatste het tafereel in het Rotterdamse Kralingse bos, waar zijn dochters de taekwondosport beoefenen. Roodkapje is geen bang meisje en zoekt dapper, weerbaar en zelfbewust haar weg in de donkere wereld. 

Ontroering | Rob de Lange | 4 mei t/m 30 juni 2019

Friday, May 03, 2019

‘Ik bekijk het leven door een kader, ik wil graag vasthouden wat me ontroert.’

 

 Zijn belangrijkste inspiratiebronnen zijn de mens en de verf zelf. Dat materiaal en zijn gevoel voor intensiteit zorgen voor een vorm van schilderkunst die uitblinkt in zeggenschap.

De Lange schildert het liefst in acryl. Onderwerpen kiest hij uit het gewone leven: mensen, dagelijkse taferelen, een gesloopt pand, af en toe een stilleven. De laatste jaren ontstaat een drang om binnen zijn realisme de fantasie de vrije loop te laten gaan. Een ontwikkeling die ook weer spannend en intrigerend werk oplevert.

Het Moment | Ivo Winnubst | 3 maart t/m 28 april 2019

Friday, March 01, 2019

Beeldend Kunstenaar Ivo Winnubst (1950 Amsterdam) kent de laatste jaren een fascinatie voor het Andere Portret. Hij genoot zijn opleiding aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam (1972 tot 1977) en kreeg daar o.a. les van gerenommeerde docenten/kunstenaars als Piet Klaasse en Herman Gordijn. Piet Klaasse bracht hem het begrip omtrent de kracht van de lijn bij en Herman Gordijn leerde hem het karakter en de uitstraling van de te portretteren persoon vast te leggen in de traditionele olieverftechnieken met behulp van glacering en withoging. Het geleerde van deze twee ‘kunstwijzen’ heeft lang gesudderd binnen het oeuvre en kent pas de laatste jaren een verrassende en gedurfde uitingsvorm: ‘Het Moment”.

Botanica | Anneke Janszen | 2 februari t/m 24 februari 2019

Friday, January 04, 2019

Kleuren en vormen, bij voorkeur bloemen en planten leiden tot monumentaal werk wat aandacht trekt. Werkt in olieverf op canvas of linnen. Ook monumentale tekeningen in houtskool en graphiet op papier.

Symbiose | Suus Suiker | 3 november t/m 30 december 2018

Friday, November 02, 2018

Meet & Greet 2 december

Na haar opleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag heeft Suus Suiker gedurende de afgelopen twintig jaar voornamelijk schilderijen gemaakt in acrylverf op linnen en tekeningen in grafietpotlood. Daarna is ze zich meer toe gaan leggen op werken in gemengde techniek (mixed media), waarbij ze diverse materialen en technieken combineert.

 

In haar nieuwste serie 'Symbiose' en 'Droomland' gebruikt ze als medium pigment, inkt, olieverf en bijenwas, soms gecombineerd met fotografie. Het werk kan worden getypeerd als hedendaags impressionisme. Haar serie ‘Pinned!’ betreft werk in inkt en verf op papier gecombineerd met ijzerwaren of ander restmateriaal. Voor Suus is het doel belangrijker dan het middel. Het doel is het creëren van een wereld die een zekere poëzie in zich draagt en waarin alle elementen samen een verhaal vertellen. Sterk en toch kwetsbaar.

'In de werkelijkheid om mij heen

zoek ik een manier om dat wat is te

vormen tot iets dat mij beter past. Ik

zoek de diepere laag waar alles wat

was, alles wat ís en alles wat ooit

zal zijn zich samenvoegt. Zo schep

ik mijn wereld, liefdevol, ongeacht

de materie'

 

Suus Suiker

Off the Wall | Suzan Schuttelaar | 1 september t/m 27 oktober 2018

Friday, August 31, 2018

Meet & Greet 7 oktober

The tiresome journey of colour that doesn’t know if it wants to be paint, or if it needs to escape….

Bollywood | Enrique Collar | 30 juni t/m 26 augustus 2018

Friday, June 29, 2018

“I think and do photography as a painter. My paintings begins where the photo ends”

De portretten tonen dat Collars hoofd, hart en hand op een goede wijze samenwerken.  Hij brengt zijn idee van het mens-zijn over, zoals hij dat ook in zijn films en foto’s doet. Veel kunstenaars houden zich hiermee bezig, maar wat hem onderscheidt is dat hij dat doet met vernieuwende schilderijen die herinneren aan de schoonheid van de klassieken. Met zijn vaktechnische soevereiniteit en de intense psychologische geladenheid is hij dan ook een waardevolle aanvulling voor het huidige Hedendaags Realisme.

Drs Greet Hamming, 2012

Charcoal-realism | Martijn Versteeg | 5 mei t/m 24 juni 2018

Friday, May 04, 2018

Kenmerkend aan zijn vrij werk is dat het vrijwel enkel tronies omvat. Dit heeft als primaire reden zoals hij zegt: “Ieder mens is mooi, simpelweg om wie het is. Hoe anders kun je dit vertalen, dan door het te tekenen. Het idee om dit op groot formaat en precisie in detail te baseren, is mijn toevoeging aan de persoon in elk portret.” met deze gedachten zijn onder andere: Anny, Joy, Vlaams, Robijn en Veens gemaakt.

Beweging | Dorus Brekelmans | 3 maart t/m 29 april

Friday, March 02, 2018

Zijn schilderijen zijn figuratief, vaak is realisme de basis van zijn doeken. Toch is Brekelmans niet zozeer een realist maar eerder een impressionist te noemen. De kunstenaar werkt afwisselend in acrylverf of olieverf op doek of paneel, de formaten van zijn schilderijen variëren van klein tot groot. De materiaalkeuze is vaak afhankelijk van het onderwerp van zijn schilderijen. De verf wordt spontaan en soms expressief met penselen of met het paletmes aangebracht. Door zijn kenmerkende schilderijstijl ogen zijn schilderijen dynamisch. Zijn kleurpalet is overwegend helder te noemen. Dorus klampt zich niet vast aan steeds hetzelfde thema maar werkt aan uiteenlopende onderwerpen. Terugkerende thema’s zijn bijvoorbeeld mensen, kinderen, dieren, strand en zee, beweging, stilleven, dans, sport en portret. 

 

Extra Meet & Greet 1 april!

Vrij naar Mondriaan | Jos Verheugen | 2 december 2017 t/m 28 januari 2018

Friday, December 01, 2017

In het kader van het jaar van Mondriaan

zal Jos Verheugen zijn werk

Vrij naar Mondriaan exposeren. 

Meet & Greet 1/3 -15/17 december

& 5/7 - 27/28 januari

Please reload